TUTORZY

PROF. UAM DR HAB. EWA SZPERLIK

ewa.szperlik@amu.edu.pl
Od wielu lat przenikam do świata literatury, próbując dociec czy i w jakim stopniu literatura odzwierciedla życie, a może życie naśladuje literaturę? Interesuje mnie i inspiruje obserwacja rzeczywistości i znaków upływającego czasu. Mam kilka niezmiennych pozaakademickich zainteresowań, do których należą m.in. podróże (odbywane fizycznie lub za pośrednictwem ciekawej lektury, filmu, muzyki, kuchni…), poznawanie innych kultur, umiłowanie piłki siatkowej. Mam słabość do zwierząt i żywiołu wody. Wierzę w skuteczność zachowywania balansu i dochodzenie do celu małymi (lecz konsekwentnymi) krokami. Zapraszam do współpracy osoby ceniące uczciwość, rzetelność, kreatywność i zaangażowanie. Tutoring wspomaga osiąganie celów, wyznaczonych w realizowaniu zadań (tych małych i tych całkiem dużych). Pozwoli także wyeksponować mocne strony młodego badacza (odkryć być może uśpione pasje oraz szczególne zdolności) i popracować nad słabościami.

DR HAB. PATRYK BOROWIAK

patryk.borowiak@amu.edu.pl

Lubię tworzyć, działać, inicjować, popularyzować naukę i Bałkany oraz wspierać młodych ludzi! Jestem slawistą i polonistą z kilkunastoletnim doświadczeniem dydaktycznym jako wykłądowca oraz nauczyciel języka polskiego. Ukończyłem także trzy różne studia podyplomowe. Wydaje mi się, że nie potrafię zajmować się naukowo jednym tematem, choć bardzo długo jestem wierny onomastyce. Może właśnie dlatego łączę ją z innymi dziedzinami czy dyscyplinami naukowymi, takimi jak design, marketing lub linguistic landscape. Cenię sobie w nauce niezależność i interdyscyplinarność.

Od kilkunastu lat prowadzę w Instytucie Filologii Słowiańskiej UAM zajęcia językoznawcze, i nie tylko, dla wszystkich kierunków i grup, tj. bałkanistyki, bohemistyki, bułgarystyki, kroatystyki i serbistyki, a także od roku akademickiego 2023/2024 – geoslawistyki – kierunku studiów II stopnia, którego program miałem przyjemność współwtorzyć z koleżankami z instytutu, dostosowując go do zmieniającej się rzeczywistości.

Prowadzę, bądź prowadziłem, także konwersatoria i wykłady dla polonistów i klasyków z Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz dla słuchaczy studiów podyplomowych Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM. Od 2018 roku wykładam także w innych szkołach wyższych, najczęściej na studiach pedagogicznych – w Szczecinie, Wrocławiu i Łodzi. Uwielbiam przekazywać wiedzę i dzielić się swoim doświadczeniem z młodzieżą i dorosłymi.

Od kilkunastu lat organizuję także wyjazdy naukowo-turystyczne na Bałkany dla studentów oraz uczniów V Liceum Ogólnokształącącego w Poznaniu, którego jestem absolwentem. Od 2014 roku jestem prezesem Fundacji TAMiTU. A najważniejsze dla mnie jest to, że mam wspaniałą rodzinę – Paulinę i troje cudownych dzieci. Lubię żelki, chrupki, czekoladę, thrillery psychologiczne oraz dobre wino.

W relacjach międzyludzkich sprawne i bezpośrednie komunikowanie stawiam na pierwszym miejscu. Liczę też na wzajemny szacunek i zrozumienie. Chętnie pomagam w formułowaniu przebiegu kariery zawodowej i podejmowaniu rozmaitych decyzji moim podopiecznym.

mgr Joanna Brodniewicz

joanna.brodniewicz@amu.edu.pl

Bliska jest mi koncepcja całożyciowego rozwoju, nieustannego pogłębiania i rozszerzania swoich zainteresowań na różnych płaszczyznach. Uważam, że nigdy nie jest za późno, aby nauczyć się czegoś nowego. Kryzysy i porażki staram się traktować jako trampoliny przenoszące do nowej szansy, spojrzenia na nowo, nadziei na zmianę.

W ostatnich latach badawczo zajmuję się czeską opozycją demokratyczną w latach 1968-1989. Spotykam się i rozmawiam m.in. z osobami, które uczestniczyły wydarzeniach Praskiej Wiosny, doświadczyły inwazji w sierpniu 1968 roku, walczyły o prawa człowieka, podpisały Kartę 77 lub bliskie były im jej idee, brały udział w aksamitnej rewolucji, dla których ważne było wolne i demokratyczne państwo. Interesują mnie również losy czeskiej inteligencji katolickiej w tym okresie, współpraca z innymi wyznaniami i religiami, czy z osobami o innym światopoglądzie, inicjatywy społeczne i samokształceniowe, działalność samizdatowa.

Wcześniej zajmowałam się czeskim odrodzeniem narodowym, a także polskim pamiętnikarstwem syberyjskim w XIX wieku. Interesuje mnie problematyka mniejszości narodowych, wielokulturowość, dziedzictwo żydowskie.

Na naszym Uniwersytecie ukończyłam polonistykę, teologię i studia polonistyczo-slawistyczne ze specjalizacją bohemistyczną, a także Podyplomowe Studium Nauczania Języka Polskiego jako Obcego, wielokrotnie przebywałam na stypendiach w Republice Czeskiej, jestem kierowniczką grantu Preludium.

Mam doświadczenie w pracy przekładowej z języka czeskiego, od wielu lat jestem redaktorką.

Bliskie są mi praca i zaangażowanie społeczne. W ostatnich latach włączałam się w działania Samorządu Doktoranckiego, współorganizowałam spotkania, wykłady, konferencje i wystawy na naszym Wydziale, jestem zaangażowana w pomoc humanitarną dla Ukrainy.

W tutoringu ważne są dla mnie partnerska relacja, współpraca, dążenie do rozwoju, zarówno osobistego, jak i naukowego, podopiecznego i tutora. Staram się przyglądać sytuacjom, sprawom, problemom z różnych punktów widzenia. Uważam, że obie strony mogą się od siebie nawzajem wiele nauczyć. Tutor stawia drogowskazy, tutee decyduje, którą drogą chce iść.

DR MAGDALENA BAER

magdalena.baer@amu.edu.pl

Wyobraź sobie, że studia to duży escape room, po którym podróżujesz, wykonując różne zadania pozwalające Ci poznawać siebie, zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi. Jeśli w tej podróży potrzebujesz wsparcia, wskazówek jak wykonać poszczególne zadania lub przejść do kolejnego etapu, zachęcam Cię do spotkania. Może akurat będę potrafiła wspomóc Cię w osiągnięciu celów, bo może odkryjemy, że interesujemy się podobnymi sprawami. Ukończyłam filologię chorwacką, zajmuję się językiem i kulturą Chorwacji, ale interesuje mnie także przyroda i jej związki z językiem, a dokładniej jak wpływa ona na używaną przez nas leksykę w różnych językach, a w szczególności w językach słowiańskich. Duże znaczenie dla mnie jako językoznawcy ma historia, więc zgłębiam ciągle konteksty historyczne różnych zjawisk językowych i nie tylko.

W Instytucie Filologii Słowiańskiej UAM prowadzę głównie zajęcia językoznawcze: gramatykę opisową i historyczną języka chorwackiego i serbskiego, a także historię języka literackiego i warsztat tłumacza, jako fakultet w poprzednich latach prowadziłam też podstawy pisma brajla.

Jestem instruktorem pisma brajla i staram się uczyć tego pisma osoby widzące, by mogły one wspomagać w systemie edukacji niewidomych, bo ważne dla mnie jest to, że aby komuś pomóc, należy go poznać i dowiedzieć się czegoś o jego życiu i środowisku. Na ile mi pozwolisz, będę chciała też poznać Ciebie dla samego Ciebie, bo proces studiowania to właśnie poznawanie siebie na przyszłość, by na przyszłość wiedzieć co potrafię i wiem oraz jak przekazać to innym.

A co poza pracą? Uwielbiam obserwować świat wokół siebie, wiedzie mnie ku temu ciekawość, ale też pragnienie zdobycia nowej wiedzy, więc może akurat to Cię zainteresuje. Zawsze lubiłam też kolekcjonować różne rzeczy – posiadam bogatą kolekcję pocztówek z różnych stron świata, a w szczególności z Bałkanów.

Nie jest mi też obca praca społeczna na rzecz różnych środowisk, w których przebywam, bo uważam, że to praca potrzebna dla naszego wspólnego dobra.

prof. UAM dr hab. Wojciech Jóźwiak

wojciech.jozwiak@amu.edu.pl

Jestem bułgarystą, którego nie przestaje fascynować wielokulturowość i wieloetniczność Bałkanów. Moje zainteresowania naukowe skupiają się na kwestiach związanych z kulturą, historią i literaturą bułgarską XIX i XX wieku oraz filmem, szczególnie doby socjalistycznej. Badam sposoby przedstawiania przeszłości historycznej w bułgarskich tekstach kultury (głównie literaturze i filmie) od drugiej połowy XIX wieku do końca lat osiemdziesiątych wieku XX oraz jej współczesne odniesienia kulturowo-polityczne – literacko-filmowe obrazy ideologicznie wyznaczonych początków i końców państwa oraz narodu bułgarskiego, mechanizmów artystycznego kształtowania poczucia tożsamości narodowej oraz relacji Swój-Obcy (wróg).

Dużo czytam (książki) i oglądam (filmy), nie uważam komiksów za gorszą formę literatury, uwielbiam sztukę przełomu XIX i XX wieku. Wolnego czasu nie potrafię spędzać bezczynnie i wykorzystuję go na poznawanie nowych miejsc (nie tylko na Bałkanach), górskie wędrówki oraz konne wyprawy.

Zapraszam wszystkich ciekawych kulturowo-etnicznej oraz religijnej inności oraz otwartych (bądź pragnących otworzyć się) na obcość i pragnących ją poznać. Wykorzystując narzędzia humanistyczne wspólnie spróbujemy poznać i zrozumieć otaczający nas świat – targające nim kryzysy oraz stojące przed nim wyzwania.

Oferuję wsparcie w spersonalizowanym rozwoju naukowym oraz poszerzeniu własnych zainteresowań badawczych. Tutoring będzie szansą na zwiększenie samodzielności i odpowiedzialności. Pozwoli stać się bardziej świadomym swej wiedzy oraz umiejętności analityczno-krytycznych.

dr Roman Sliwka

roman.sliwka@amu.edu.pl

Drogie Studentki, Drodzy Studenci,

znacie mnie jako wykładowcę ze swoich zajęć, na których zajmuje się teorią i praktyką przekładu (tłumaczenia), gramatyką i historią języka czeskiego oraz komunikacją w ramach dyskursu medialnego i urzędowego. Komunikację jednak postrzegam w szerszym znaczeniu, jako pewnego rodzaju wymianę myśli, opinii, informacji, doświadczenia, postaw i emocji oraz jako sposób poznawania i zgłębiania świata. Naukowo interesuję się również dyskursem kulinarnym, więc mogę wprowadzić Was w świat językowego obrazu zapachu i smaku. W przedstawionych obszarach widzę więc możliwość nawiązania współpracy. Dlatego też poprzez wspólną rozmowę i otwarte nastawienie do współpracy i wykonywanych zadań pomogę Wam rozwinąć Wasze zainteresowania naukowe, pasje badawcze i nabyte dotychczas umiejętności, wzbogacając zarówno Was, jak i siebie.

dr Urszula Kowalska-Nadolna

urszula.kowalska@amu.edu.pl

Jestem bohemistką i polonistką, trochę redaktorką (sekretarzowanie redakcji czasopisma instytutowego potrafi zahartować…), senatorką w Senacie UAM (już niedługo), czasem tłumaczką (z doskoku), organizatorką wydarzeń przeróżnych i inicjatorką działań rozmaitych. Mamą Jurka i Heleny (którzy też potrafią zahartować), miłośniczką seriali medycznych, krótkich form literackich i twórczości Tolkiena (wiem, to nielogiczne). Wydaje mi się, że lubię ludzi. Moją największą wadą i zaletą jest zapał do podejmowania nowych działań i brania na siebie kolejnych zadań, które sądzę, że udźwignę. Bywa, że nie dźwigam.

Naukowo interesuję się związkami literatury i historii, twórczością bardów, kulturą niezależną Europy Środkowej, pamięcią Zagłady, pophistorią i poppamięcią. Pozaakademicko – Białoszewskim, Leśmianem, Herbertem. Pisałam kiedyś powieść życia (nawet niejedną), ale nigdy nie udało mi się jej skończyć. Lubię bawić się w projektowanie plakatów, wystaw, ulotek, choć każdy, kto choć trochę o tym wie, płakałby, gdyby wiedział, w jakich programach pracuję 😉. Na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM prowadzę różne i nieraz bardzo dziwne zajęcia – od historii literatury, przez konwersatoria z zakresu wiedzy o kulturze i takie, uczące praktyki tłumaczeniowej, po lektoraty języka czeskiego i środkowoeuropejskie literackie kanony dla studentów spoza Polski i Europy. Ważnym dla mnie doświadczeniem był udział w intensywnym szkoleniu z przedsiębiorczości i umiejętności miękkich, organizowanym przez Uniwersytet w Lund w Szwecji. To tam zrozumiałam, że świat potrzebuje humanistów (naprawdę!).

W tutoringu podoba mi się praca na mocnych stronach, docenianie zasobów i akceptacja braków. Własnych oraz cudzych. Jeszcze nie wiem, czy mam szansę być dobrą tutorką. Ale umiem słuchać, motywować do działania, myśleć twórczo. Staram się nie wyręczać, ale pomagać. Zwracam uwagę na etykę badań naukowych i estetykę ich realizacji (skrzywienie redaktorskie).

U studentów cenię pasję i zainteresowanie, umiejętność zadawania pytań i szczerość. Liczę na nią w naszej współpracy. Chciałabym, by nasz tutorial miał stałą datę w kalendarzu, ale żeby także towarzyszyły my kontakt, dyskusja i spotkania poza wyznaczonymi terminami. Liczę na to, że uda mi się kogoś zainspirować.

dr Irina Jermaszowa

irina.jermaszowa@amu.edu.pl

Szanowni Studenci!

Z ogromną radością przejmuję rolę waszego tutora i jestem gotowa do udzielenia wam wsparcia w waszej nauce oraz rozwoju. Cieszę się, że mogę podzielić się swoimi doświadczeniami, aby wesprzeć was w waszej edukacyjnej oraz rozwojowej podróży. Moja oferta skupia się głównie na pomocy w zrozumieniu zagadnień związanych z Rosją, jej fascynującą kulturą, burzliwą historią oraz bogatą literaturą. Dodatkowo, posiadam dogłębną wiedzę na temat języka rosyjskiego. Chętnie również porozmawiam z wami na temat kulturowych relacji polsko-rosyjskich oraz służę pomocą w przekładach zarówno artystycznych, jak i nieartystycznych – od teorii do praktyki. Wykonywanie analiz, interpretowanie oraz porównywanie tekstów literackich jest mi również bardzo bliskie. Mam nadzieję, że nasze spotkania indywidualne pozwolą wam rozwiać wszelkie wątpliwości, poszerzyć wasze zrozumienie oraz zwiększyć pewność siebie w sferach edukacji i osobistego rozwoju. Jeżeli szukacie zaangażowanego, kompetentnego oraz przyjaznego tutora, który wesprze was w rozwoju na wielu płaszczyznach, serdecznie zapraszam do skorzystania z moich usług! Do zobaczenia!

dr Tatiana GANENKOVA

tatiana.ganenkova@amu.edu.pl

Z wykształcenia jestem macedonistką. Podczas pierwszego wyjazdu na Bałkany urzekła mnie istniejąca od wieków piękna mozaika kultur i języków, dlatego cały czas tam powracam i próbuję zrozumieć przyczyny i drogi współoddziaływania narodów bałkańskich i ich języków. Interesuje mnie szeroko rozumiany kontakt językowy (osobnych języków oraz standardów literackich i dialektów), warunki i źródła przyswajania poszczególnych odmian językowych oraz konteksty i specyfika ich użycia z uwzględnieniem różnych czynników (wiek, gender, wykształcenie, miejsce zamieszkania, przebyta socjalizacja itd.). Fascynuję mnie również skomplikowane struktury różnych języków pozwalające ludziom się porozumiewać, dlatego są mi bliskie badania nad poszczególnymi zjawiskami gramatycznymi, leksykalnymi oraz semantycznymi w językach bałkańskich, południowo- i wschodniosłowiańskich.

Zapraszam wszystkich zainteresowanych socjolingwistyką, dwu- i wielojęzycznością oraz strukturą gramatyczną. Chętnie pomogę w Państwa rozwoju naukowym.

prof. UAM dr hab. Natalia Długosz

natalia.reczek@amu.edu.pl

Zawodowo

Z przekonania językoznawczyni, z zamiłowania slawistka. Główne dziedziny moich zainteresowań badawczych to: słowotwórstwo konfrontatywne, typologia i słowotwórstwo języka gorańskiego, etnolingwistyczne badania nad wybranymi elementami słowiańskiego (zwłaszcza bułgarskiego) językowego obrazu świata, jurylingwistyka. Fascynują mnie wszelkie przejawy zakotwiczenia języka w kulturze i kultury w języku. Jako badaczka nie pozostaję obojętna na problemy współczesnej komunikacji, a w życiu przykładam dużą wagę do budowania krytycznej świadomości języka. Autorka trzech książek (Słowotwórstwo polskich i bułgarskich deminutywów rzeczownikowych 2009; O znakach ubezwłasnowolnionych, czyli o nowych polskich i bułgarskich compositach bezafiksalnych w medialnym dyskursie publicystycznym 2018; Syndrom postcovidowy w języku, polsko-bułgarskie studium przypadku 2023 – we współautorstwie z prof. Andreaną Eftimovą), redaktorka tomów zbiorowych, autorka kilkunastu rozdziałów monografii i blisko stu artykułów naukowych. Promotorka kilkudziesięciu prac licencjackich i jednej pracy magisterskiej, których obrony zostały sfinalizowane w terminie i zakończyły się powodzeniem. Jako licencjonowana pilotka turystyczna bywałam przewodniczką i rezydentką dla polskich turystów w Bułgarii, Chorwacji i Czarnogórze. Pracowałam również w charakterze analityka ds. rynku bułgarskiego i menedżera projektów dedykowanych na tenże rynek dla polskiego biznesu. Od 2012 roku wykonuję pracę tłumacza przysięgłego języka bułgarskiego, wspierając tym samym polskie instytucje wymiaru sprawiedliwości. Oprócz tego wspieram działalność wydawniczą o tematyce regionalnej na Śląsku, gdzie mieszkam. Piszę teksty popularyzujące kulturę słowiańską i bałkańską m.in. dla portalu wachtyrz.eu.

Edukacja

W przeświadczeniu, że to języki otwierają drzwi na naszej drodze życia:
maturę i egzamin doktorski z języka obcego zdawałam z języka niemieckiego; ukończyłam filologię bułgarską, a także filologię chorwacką i serbską w Instytucie Filologii Słowiańskiej UAM (wielokrotna stypendystka: MNiSW, programu CEEPUS, programu Erasmus, Fundacji UAM – stypendium im. dr. Jana Kulczyka i in.); odbyłam letni kurs języka górnołużyckiego i ukończyłam kurs języka czeskiego na poziomie B1; ustawicznie doskonalę znajomość języka angielskiego. Ponadto wiedza tajemna z zakresu języka staro-cerkiewno-słowiańskiego pozwala mi, niczym Langdonowi z powieści Browna, odszyfrowywać starosłowiańskie zabytki. Poradza tys gŏdać po ślōnsku. Aktualnie wraz z mężem pokładamy szczególne wysiłki, by wychować własne dzieci w szacunku dla różnorodności kulturowej i językowej świata

Zorientowana na budowanie dobrych podstaw współpracy, zgłębiłam koncepcje psychologiczne oraz metody i narzędzia służące pokonywaniu barier komunikacyjnych i rozwiązywaniu problemów organizacyjnych, podejmując studia podyplomowe Psychologia w zarządzaniu na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W pracy ze studentami cenię zasadę wzajemności, która stanowi najlepszą gwarancję Waszego rozwoju, ale jednocześnie pcha w tym kierunku także mnie. Z myślą o Was ukończyłam Szkołę Tutorów Akademickich w Collegium Wratislaviense. Żywię nadzieję, że to mocny fundament, by budować dobre relacje i odpowiadać na Wasze potrzeby.

Osobiście

Jestem spełnioną żoną i mamą trojga dzieci. Matkuję też kotu o imieniu Gorazd. Koniara – to również o mnie. Odpoczywam najlepiej w górach, od pewnego czasu najchętniej w Sudetach. Turystycznie i mentalnie pociągają mnie regiony pograniczna – Półwysep Bałkański zajmuje tu szczególne miejsce. Uwielbiam spotkania z otwartymi nie na pokaz ludźmi – doceniam, kiedy odmykają przede mną drzwi do ich świata. Literacko i muzycznie eklektyczna. Przekonana, że wolność wyboru i swoboda działania to optymalne warunki do uwolnienia własnego potencjału.